Kaptam a minap egy olyan megkeresést, hogy küldjem el egy ügyfelem AdWords belépési adatait. Egyik ügyfelem alvállalkozót váltott AdWords fiókkezelésre, és az új alvállalkozó kérte az adatokat. A reakcióm:

Előfordul, hogy nem kell minden ügyfelet megtartani, nem szoktam problémázni az ilyen dolgokon. Most is egy nagyjából halott fiók átadásáról volt szó. De elmagyarázom, hogy miért kért olyan blőd hülyeséget az új alvállalkozó, hogy vinnyogva röhögtem a levelét látva.

Az AdWords fiókok szorosan kapcsolódnak a Gmail fiókhoz, sőt, nevezzük inkább az egészet egyetlen Google fióknak, mert egy belépéssel lehet kezelni Gmailt, Google Plust, Google Playt, Google Drive-ot, YouTube-ot, és még sok mást. A felsorolt szolgáltatások között vannak olyanok, amiket meg lehet osztani más felhasználókkal, és vannak olyanok amiket nem lehet. Mindegyiknél másképp működik a további kezelő vagy alfiók hozzáadása. Amikor létrehozunk a Google fiókunkkal egy AdWords fiókot, azt nem lehet más felhasználóhoz is hozzárendelni, más felhasználót sem adhatunk hozzá kezelőként, és egy Google fiókkal nem tudunk több AdWords fiókot kezelni. Ez az 1-1 megfeleltetés. Ha azt akarjuk, hogy más is piszkáljon valamit az AdWords fiókunkban, akkor a teljes Google hozzáférésünket meg kell adni, ami nem egy szerencsés dolog. Ezért az AdWordsnél létezik egy úgynevezett ügynökségi fiók lehetőség, amikor a saját AdWords fiókomat átkonvertálom egy olyan központtá, ami alá több ilyen önálló AdWords fiókot be lehet kötni. Ennek az a célja, hogy az ügyfél a saját Google bejelentkezésével is tudja kezelni a fiókját, ő marad a tulajdonos, ő a felelős a fiók pénzügyi dolgaiért (pénzzel való feltöltésért, számlaletöltésért), nem kell kiadni senkinek sem a belépési adatait, az eddigi levelezése, fájljai biztonságban maradnak. De közben az ügynökségi fiókon keresztül is a PPC kampányokkal megbízott alvállalkozó be tudja állítani a kampányokat, hirdetéscsoportokat, kulcsszavakat, közönségeket, és mindent, amit a fiók tulajdonosa is megtehet.

Az Adwords fiók összekötése egy ügynökségi fiókkal egy egyszeri folyamat, amit a megrendelő gépén az ő jelenlétében és beleegyezésével szoktam elvégezni. Ez nem egy végérvényes és visszavonhatatlan összekötés, hanem az ügyfél fiókjából is bármikor egy gombnyomással megszüntethető kapcsolat.

Ha pedig az új alvállalkozó nem néz utána az ügyfél fiókjában az ilyen összekötéseknek, és nem rendelkezik ügynökségi fiókkal, amit hozzákötne az alap fiókhoz, akkor jobb, ha meg sem bízzuk, mert ott nagyobb tudásbéli hiányosságok is lesznek. A tudáshiány pedig pénzbe kerül. Sok pénzbe.